Etiopia – oferta PREMIUM

Zapisy: Ks. Mirosław Matuszny tel. +48 604 988 929

Touroperator –Biuro Podróży ŁACHMAŃSKI TRAVEL

Termin: 11/10/2020 – 23/10/2020

Cena: 6 628 zł + 3 112 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 18-19 Uczestników) 6 520 zł + 3 035 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 20-21 Uczestników) 6 434 zł + 2 968 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 22-23 Uczestników) 6 355 zł + 2 898 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 24-25 Uczestników) 496 USD dopłata do pokoju 1-osobowego

ETIOPIA – Gdzie kawa pachnie prawdziwa …

Etiopia – to niezwykła kraina gdzie rok trwa 13 miesięcy i gdzie tradycyjne chrześcijaństwo miesza się z religiami animistycznego południa. To kraina wysokich, górskich szczytów, trawiastej sawanny i doliny Nilu. Według legendy właśnie tu znajduje się Arka Przymierza – kamienne tablice ofiarowane przez Boga Mojżeszowi. W Etiopii panował opisany przez Ryszarda Kapuścińskiego – cesarz Hajle Sellasje. To tu, kilkaset lat temu przybyli wygnani z Europy Templariusze wznosząc niespotykane, wykute w skale kościoły. Etiopia, dawniej nazywana Abisynią jest jedynym krajem afrykańskim, który w swoich dziejach, z wyjątkiem krótkich okresów obcych inwazji, zachował niepodległość. Ziemie Etiopii zasiedlone były w starożytności, a jej historia liczy blisko 3000 lat. W I w n.e., w północnej części kraju istniało imperium Aksum, rozprzestrzeniające swoje wpływy na południe. Chrześcijaństwo dotarło tu w IV w., a islam w VII w. zatrzymując się na obrzeżach kraju. W VIII-X w. nastąpił schyłek państwa Aksum, a późniejsze rządy ulegały częstym zmianom. Kto wybierze się na południe, spotka prymitywne plemiona, bogate starymi zwyczajami i tradycją. Mieszkańcami Etiopii są ludy semickie, kuszyckie i chamito-nilotyckie. Językiem urzędowym jest język amharski, a w użyciu jest około 70 języków i 200 dialektów.

OPCJA PÓŁNOC Addis Abeba – Bahir Dar – Nil Błękitny – jezioro Tana – Gondar – Lalibela – Axum – Addis OPCJA POŁUDNIE: Bako – plemię Ari – Jinka – Park Narodowy Mago – plemię Mursi – Dimeka – Plemię Karo – plemię Hammer – plemię Erbore – plemię Konso – Plemię Dorze – Yirgalem RAMOWY PROGRAM WYJAZDU

Dzień 1 Warszawa – Addis Abeba -/-/- Zbiórka i spotkanie z pilotem na lotnisku w Warszawie. Przekazanie dokumentów podróży. Przelot z Warszawy do Etiopii (przelot nocny, posiłki na pokładach samolotów).

Dzień 2 Addis Abeba Ś/-/K Po przylocie do Addis Abeba załatwienie formalności wizowych, transfer do hotelu, zakwaterowanie. Odpoczynek. Po późnym śniadaniu zwiedzanie stolicy Etiopii, gdzie jeszcze nie tak dawno sprawował rządy cesarz Haile Sellasje. Addis Abeba co w języku amharskim oznacza „Nowy Kwiat”, jest czysto afrykańskim miastem. Ufundowana została w roku 1896 przez Imperatora Menelika II. Addis Abeba to ostatnia sukcesorka Abisyńskiego Imperium mającego swoje początki w przedchrześcijańskim Aksum. Z powodu czysto afrykańskiego charakteru i wspaniałej tradycji Etiopia i jej miasto stołeczne stały się powodem dumy dla ruchu pan-afrykańskiego. Zobaczymy: bogato zdobiony kościół św. Trójcy gdzie spoczywa cesarz Haile Sellasje, Muzeum Narodowe ukazujące dzieje Etiopii od najdawniejszych czasów, gdzie znajduje się słynny szkielet „najstarszej kobiety świata” – Lucy, kościół Bata Maryam z mauzoleum cesarza Menelika (syna Salomona i królowej Saby) założyciela dynastii rządzącej Etiopią przez wieki. Następnie odwiedzimy katedrę św. Jerzego – patrona Abisynii, legendarnego pogromcy smoka, która była miejscem koronacji egipskich cesarzy. Panorama miasta z góry Entoto (3200 m n.p.m.). Nocleg w Addis Abeba. Dzień

3 Bahir Dar – Nil – Jezioro Tana Ś/-/K Wcześnie rano transfer na lotnisko w Addis Abeba, przylot do Bahir Dar, małego miasteczka położonego nad brzegiem Jeziora Tana, gdzie rybacy jak przed wiekami, wypływają na połowy w papirusowych łodziach. Po przylocie udamy się ok. 30km. za Bahr Dar, gdzie znajdują się jedne z najpiękniejszych wodospadów w Afryce – Tissisat, leżących na Błękitnym Nilu. W porze deszczowej spada tu nawet do 8 tyś. m3 wody na sekundę. Imponujące! W porze suchej wodospady zamierają, ponieważ większość wody przekazywana jest do pobliskiej elektrowni. Po południu rejs łodzią po jeziorze Tana, które zajmuje powierzchnię 3,6 tyś. Km2, a średnia głębokość to 10 metrów. Na wyspach i półwyspach jeziora znajduje się kilkadziesiąt klasztorów i świątyń do dnia dzisiejszego odwiedzanych przez pielgrzymów. Wiele z nich miało własne szkoły teologiczne, często istnieją one do dziś pełniąc pieczę nad historycznymi i kulturowymi skarbami. Dopłyniemy do półwyspu Zegie. Nocleg w Bahir Dar. Dzień

4 Gondar Ś/-/K Po śniadaniu przejazd (ok.180 km) w kierunku Gondar, dawnej starej stolicy cesarskiej Etiopii. Miasto zostało założone w 1580 r. przez cesarza Sertse Dyngyla (1563-1597). Cesarską stolicą zostało za panowania cesarza Fasiledesa (1632-1677) po muzułmańskim najeździe wojsk Ahmeda Grania. Dziś jest znane z średniowiecznych zamków wpisanych ma listę światowego dziedzictwa UNESCO. To widok, jakiego nikt w Afryce się nie spodziewa. Wysokie mury, blanki, wieże – jedyne takie budowle w subsaharyjskiej Afryce. Widać tu wyraźnie wpływy europejskie – po stronie etiopskiej walczyli Portugalczycy pod dowództwem Krzysztofa da Gama, syna sławnego podróżnika Vasco. Za namową portugalskich misjonarzy cesarz Fasildas postanowił zbudować godną swego majestatu rezydencję. Jego śladem poszli następcy, projektując pełne przepychu budowle. Kolejni cesarze wznosili budynki zamkowe i gdyby nie brytyjskie naloty w 1941 roku, zachowałyby się one w lepszym stanie do dziś. Zwiedzimy kościół Debra Birhan i łaźnie cesarza Fadilidasa. Następnie wizyta w wiosce Felasha zamieszkanej przez czarnoskórych wyznawców judaizmu, którzy przybyli do Etiopii razem z Arką Przymierza. Nocleg w Gondar.

Dzień 5 Lalibela Ś/-/K Po wczesnym śniadaniu transfer na lotnisko i przylot do Lailbela, które jest świętym miejscem Ortodoksyjnego Kościoła Etiopskiego, do którego zmierzają liczne pielgrzymki chrześcijan, nie tylko z Afryki. Słynie z dwunastu wykutych w litej skale monumentalnych kościołów, zbudowanych za panowania cesarza Lalibeli (1185-1225), wpisanych na listę UNESCO. Kościoły zostały wykute w skale na planie krzyża. Z budowlami wiąże się wiele tajemnic i legend, zwłaszcza że przebywali tu rycerze zakonu Templariuszy. Za panowania cesarza Lalibeli miasto nazywało się Roha, natomiast Lalibela znaczy „pszczoły uznały jego władzę”, co wiąże się z legendą o narodzinach cesarza. Jak chce podanie ludowe – po narodzinach cesarza otoczył go rój pszczół, co jego matka uznała za znak i zapowiedź, że będzie w przyszłości negusem, królem królów Etiopii, dlatego też nadała mu to imię. Cesarz Lalibela doprowadził do wzniesienia kościołów w skałach. Stwierdzając, iż muzułmanie otaczając zewsząd Etiopię uniemożliwiają pątnikom przejazd do Jerozolimy, postanowił zbudować odpowiednik świętego miejsca w miejscowości Roha. Zamysł udał się znakomicie, a nazwę miejscowości Roha zmieniono później na Lalibela. Budowanie kościołów w skale to tradycja dłuższa niż budowle w Lalibeli – łącznie jest ich ponad 200, ale te, które można w tym miejscu zobaczyć są najpiękniejsze. Najpierw wykopywano głęboki na kilka, kilkanaście metrów okop tak, aby pozostała bryła dostępna z boków i z góry. Potem nadawano skale kształt budynku. W końcu wkraczano do wnętrza, by od środka uformować bryłę na kształt świątyni. Po przylocie zwiedzanie kościołów Lalibeli. Nocleg w Lalibela.

Dzień 6 Axum Ś/-/K Po śniadaniu transfer na lotnisko i przelot do Aksum – dawnej stolicy królestwa Aksum – pierwszego państwa etiopskiego oraz miejsca koronacji cesarzy Etiopii. Miasto zostało założone ok. V wieku p.n.e., kiedy to doszło do powstania Królestwa Aksum, co przyjmowane jest najczęściej jako punkt startowy rozważań o etiopskiej historii. Królestwo w czasach największego rozkwitu utrzymywało relacje polityczne i handlowe ze światem greckim, rzymskim, a także z Indiami i Chinami. W czasach aksumskiego królestwa język geez stał się językiem oficjalnym, a do dziś jest on używany w etiopskim Kościele. Aksum to miasto z bogatą historią. Stąd wyruszyła królowa Saba, by spotkać się z królem Salomonem, a do naszych czasów zachowały się ruiny jej pałacu i ogromne baseny służące współcześnie za rezerwuar słodkiej wody. Miasto było miejscem koronacyjnym etiopskich cesarzy aż do czasów Hajle Sellasie. Przyjmuje się, że w specjalnej kaplicy przy katedrze St Mary of Zion przechowywana jest legendarna Arka Przymierza. Stąd pochodzi słynny obelisk z Aksum, monolityczne stelle, z których największa stojąca ma 24 metry wysokości. Są one zdobione płaskorzeźbami przedstawiającymi fałszywe drzwi i okna. Czemu służyły i jak je wykonano pozostaje do dziś tajemnicą. Zbieżność kształtów z jemeńskimi glinianymi wieżowcami i tamtejszymi monolitami wydaje się nie być przypadkowa. Czas spędzimy na zwiedzaniu miasta: Plac Stelli gdzie zobaczymy liczące 2000 lat stare tajemnicze obeliski, nekropolis króla Kaleba, ruiny łaźni i pałacu legendarnej królowej Saby sprzed ponad 2 tys. lat, XVI wieczny kościół Marii. Nocleg w Axum.

Dzień 7 Axum – Addis Abeba – Baco – plemię Ari – Jinka Ś/L/K Po śniadaniu przejazd na lotnisko w Axum i przelot do Baco z przesiadką w Addis Abeba. Po przylocie czeka nas Dolina Omo, która stanowi szczególny obszar kulturowy i przyrodniczy północnej Afryki. Pomimo gorącego, półsuchego klimatu dolina odznacza się urozmaiconym krajobrazem, począwszy od łąk a skończywszy na starych nadrzecznych lasach. Ze względu na swoją wartość archeologiczną i geologiczną kraina znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Wzdłuż rzeki Omo żyje szereg plemion. Odwiedzimy wioskę plemienia Ari, które utrzymuje się z różnych zajęć ale wszyscy są rolnikami uprawiającymi różne zboża oraz na wyżej położonych terenach kawę, hodują zwierzęta i wytwarzają bardzo dobry miód. Ari dekorują swoje domy z zewnątrz pięknymi malowidłami. To niecodzienne w tych okolicach, gdyż większość mieszkających w tym rejonie plemion nie wykształciła żadnej sztuki. U Ari jest inaczej. Na ścianach domów, które są barwy kawy z mlekiem widać namalowane różne wzory. Te malunki tworzą jedynie kobiety i to tylko takie, które maja ku temu zdolności. Takie malowidła ścienne nazywane są w miejscowym języku bartsi co możemy przetłumaczyć jako „dające piękno”. Każda z kobiet, która zajmuje się dekoracją domów ma własny, niepowtarzalny styl. Nie tylko ma własne wzory ale używa innych niż pozostałe materiałów, barwników, kolorów czy narzędzi. Każdy wzór czy motyw ma swoje znaczenie. Najczęściej do malowania kobiety używają po prostu swoich palców, piór ptaków czy kijków. Różne kolory „farby” uzyskuje się poprzez domieszki węgla drzewnego, czerwonej glinki, krowiego nawozu i tylko sobie znanych składników. Jeśli czas pozwoli, wizyta na lokalnym targu w Jinka. Nocleg w Jinka.

Dzień 8 Park Narodowy Mago – plemię Mursi – Dimeka Ś/L/K Po śniadaniu przejazd do Parku Narodowego Mago (ok.70 km), gdzie spotkamy się z mieszkańcami plemienia Mursi dla którym czas zatrzymał się przed setkami lat. Żyją tak, jak ich przodkowie i prowadzą koczowniczy tryb życia przemieszczając się w obrębie Parku Narodowego Mago. Mursi zajmują się głównie hodowlą bydła, uprawą roślin i zbieraniem miodu. Mieszkają w prymitywnych chatach wykonanych z traw, liści i gałęzi, które z wyglądu przypominają snopki siana bądź szałasy. Kiedy plemię przenosi się na nowe pastwiska, domów ze sobą nie zabiera, lecz na miejscu szybko buduje nowe. W wiosce plemiennej występuje podział ról. Mężczyźni zajmują się wypasem bydła oraz dysputami, popijaniem trunków w cieniu drzew i obroną hodowanych zwierząt przed porwaniem przez inne plemiona – stąd większość z nich nosi na co dzień przy sobie karabiny AK 47 – kałasznikowy. Bydło jest dla nich dobrem najważniejszym. To nie tylko źródło pożywienia. Mogą za nie nabyć karabiny lub żony. O małżonki, zgodnie z tradycją, młodzi mężczyźni staczają pojedynki donga – z użyciem kijów o długości 2 do 3 m. Walczą nago. Ciała ich pokryte są malowidłami, których zadaniem jest odstraszenie przeciwnika. Kiedyś walki toczyły się na śmierć i życie. Obecnie coraz częściej pokonani odchodzą jedynie z obrażeniami. Zwycięzca wybiera żonę z grupy dziewcząt. Kobiety uprawiają poletka, noszą wodę, zbierają drewno i przede wszystkim wychowują dzieci. Przygotowują również trunki dla mężczyzn. Gotują strawę dla rodziny. Do gotowania na ognisku używają glinianych naczyń. Przygotowują mąkę, ucierając zboże na kamieniu a wodę noszą w tykwach. Charakterystyczną, rozpoznawalną cechą kobiet z plemienia Mursi są gliniane krążki labrety, noszone w dolnej wardze ust. Kiedy dziewczynka osiągnie wiek 13-16 lat, matka lub inna kobieta z wioski, nacina jej dolną wargę i wkłada w nią drewniany lub ceramiczny krążek o średnicy ok. 2 cm. W miarę upływu czasu w celu rozciągnięcia wargi wkłada się coraz większe i cięższe krążki. Krążek o średnicy 115 mm, wys. 13 mm waży 165 gram, a rozmiar największych dochodzi do 20-25 cm średnicy. To kobieta decyduje o tym, jakiej wielkości krążek będzie nosić. Im krążek jest większy, tym kobieta jest bardziej atrakcyjna w oczach swojego plemienia. Jednak, aby tak duże krążki można było w wardze umieścić dziewczętom, wybijane są 2 dolne, przednie zęby. Następnie wyjazd w kierunku Turmi (ok.130 km). Po drodze w Dimeka odwiedzimy targ plemion Benna i Hammer. Czerwona ubita ziemia służy za miejsce gdzie rozkłada się przeróżne towary. Sprzedaje się tutaj głównie zboża: soczewicę, sorgo, kukurydzę ale także tytoń czy masło (zawinięte w takie jakby kokoniki z liści spłaszczone po obu końcach). Handluje się również zwierzętami, ale tylko mężczyźni prowadzają kozy uwiązane na sznurkach. Zabawnie sprzedaje się kury, bo zazwyczaj nosi się je pod pachą aby nie uciekły. Dużą część sprzedawanego towaru stanowią przeróżne gliniane dzbany i drewniane tykwy. Każda Hamerka wygląda niemal identycznie. Włosy splecione w misterne warkoczyki, ułożone we fryzurę „na pazia”, zabarwione są na ładny, miedziowo-czerwony kolor mieszaniną koziego masła i ochry. Wszystkie kobiety ubrane są również niemal tak samo w sukienki z niewyprawionej, koziej skóry przepięknie zdobionej koralikami i muszelkami. Również mężczyźni wyglądają niezwykle barwnie. Każdy ma na sobie coś w rodzaju mini spódniczki z materiału, nagi tors i strasznie dużo biżuterii naszyjników z koralików, metalowych bransoletek zarówno na rękach jak i na nogach czy przeróżne ozdoby we włosach. Nocleg w Turmi.

Dzień 9 plemię Karo – plemię Hammer Ś/L/K Po śniadaniu przejazd do Murulle (ok.70 km) i wizyta w wiosce plemienia Karo. Członkowie plemienia Karo kiedyś żyli z pasterstwa, obecnie natomiast – ze względu na wyginięcie bydła (częściowo przyczyniła się do tego mucha tse-tse) – wegetują, zajmując się uprawą sorgo, fasoli czy tytoniu. W całej okolicy uznaje się ich za mistrzów nakłuwania i malowania ciała. Barwne wzory, wykłute najczęściej w młodości, zdobią ciała dumnych mieszkańców. W czasie świąt – używając głównie kredy, Karo potrafią umalować się w taki sposób, że trudno na pierwszy rzut oka rozpoznać w nich istoty ludzkie. Najpopularniejszym wzorem jest kropkowane upierzenie ptaka gwinejskiego, w ten sposób malują się jednak tylko na święta. W czasie pobytu w ich wiosce od razu rzuca się w oczy wkraczająca nowoczesność. Nowoczesność, której Karo jeszcze nie rozumieją i korzystają z niej w sposób, jaki wydaje im się najbardziej odpowiedni. Oto otrzymane od kogoś gwoździe służą kobietom jako kolczyki, świecące papierki od cukierków wystają z nosów, a maszynki do golenia czy jednorazowe długopisy „bic” pełnią rolę wisiorków zwisających z szyi, nadgarstków czy wreszcie wplatane są we włosy mężczyzn. Po południu wizyta w wiosce ludu Hammer. Ten pastersko-rolniczy lud słynie ze swych niespotykanych gdzie indziej zwyczajów. Najbardziej znanym jest obyczaj skoków przez byki. Każdy młody chłopak, chcąc poślubić swoją wybrankę, musi wcześniej poddać się temu ceremoniałowi. Przygotowania do obrzędu trwają czasami przez kilka lat. Kandydat jest wtedy inaczej traktowany w rodzinie, zwalnia się go z większości domowych obowiązków, a dodatkowo otrzymuje lepsze jedzenie. Gdy wreszcie nadejdzie ten wyjątkowy w życiu każdego hamerskiego mężczyzny dzień, ludność z całej okolicy przybywa, by oglądać to wyjątkowe wydarzenie. Ustawia się wtedy kilkanaście byków obok siebie, a przyjaciele skaczącego – tylko ci, którzy w przeszłości zaliczyli próbę – pilnują, by byki stały jeden za drugim w taki sposób, by ich grzbiety tworzyły jednolitą powierzchnię. Zadanie polega na tym, że młodzieniec musi przebiec po grzbietach byków dwukrotnie w każdą stronę. Jeśli uda mu się przejść przez próbę zwycięsko, to po ofiarowaniu rodzinie kandydatki kosztownych podarków (najczęściej są to krowy i karabiny kałasznikow) będzie mógł poślubić dziewczynę. Jeśli zaś spadnie, nie ożeni się, stając się tym samym miejscowym pośmiewiskiem. Skłonność do dekoracji ciał cechuje zwłaszcza mężczyzn z plemienia Hammer. Malują łydki lub całe nogi białą glinką, twarz malują w kolorowe kropki i ponoć wszystko to ma swoje symboliczne znacznie. Najbardziej jednak intrygujące jest nakładanie na włosy kolorowej glinianej skorupy tworząc w ten sposób mały kok na czubku głowy, czasami jeszcze dodatkowo ozdabiany kolorowymi piórami. Do noszenia tego typu ozdoby na włosach uprawnieni są mężczyźni, którzy zabili w walce wroga lub też upolowali niebezpieczne dzikie zwierzę. Nocleg w Turmi.

Dzień 10 plemię Erbore – plemię Konso Ś/L/K Po śniadaniu wyjazd w kierunku Konso (ok.200 km). Po drodze odwiedzimy wioskę plemienia Erbore, które powiązane jest kulturowo z plemieniem Hammerów. Zatrzymamy się również w wiosce plemienia Kosno, które znane jest z tarasowej uprawy roli i dobrej znajomości rolniczych sekretów. Mimo, że mniej sławni niż barwne grupy etniczne doliny Omo, należą do najbardziej niezwykłych ludów Afryki. Obecnie mieszkają na izolowanym terenie bazaltowych wzgórz położonym na wysokości 1500 – 2000 m n.p.m., otoczonym od wschodu półpustynnymi nizinami ludów Borena, a od południa – równie niegościnną doliną Omo. Konso nie pielęgnują przekazów dotyczących ich pochodzenia, wiadomo jedynie, że przybyli na te tereny ze wschodu mniej więcej 500 – 1000 lat temu. Posługują się własnym językiem (kuszyckim) charakterystycznym dla wschodu i mają kilka ważnych związków kulturowych z ludami zamieszkującymi okoliczne niziny bądź obszary górskie. To lud rolniczy, maksymalnie wykorzystujący potencjał skalistych stoków dominujących w krajobrazie ich suchej, jałowej ojczyzny, stosując uprawy tarasowe, nawożenie odchodami zwierząt, płodozmian i … ciężką pracę. O ludziach Konso właściwie nawet trudno powiedzieć, że są plemieniem, raczej ludem czy grupą etniczną. Zaskakują swoim poziomem umiejętności i wiedzy rolniczej, a ich wsie to prawdziwe perełki architektoniczne. Znacznie odbiegają stopniem rozwoju od wszystkich pozostałych ludów czy plemion południa. Kamienne tarasy otaczające ich wsie i pola zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Nocleg w Konso.

Dzień 11 Konso – plemię Dorze – Yirgalem Ś/L/K Po śniadaniu przejazd na wyżynę Chencha (ok.50 km), gdzie odwiedzimy wioskę plemienia Dorze. Dorze słyną z niezwykłych domów o kształcie głowy słonia lub ula. Te niesamowite budowle, powstałe głównie z gliny i liści bananowca sięgają 15 m wysokości i są bardzo trwałe. Zobaczymy jak tkają słynne rękodzieła i jak uprawiają sorgo, bananowce. Następnie udamy się w kierunku Yirgalem (ok.300 km) mijając po drodze plantacje kawy i sady owocowe. Nocleg w Yirgalem.

Dzień 12 Yirgalem – Addis Abeba Ś/L/K Po śniadaniu wyjazd w kierunku Addis Abeba (ok.340 km). Droga będzie prowadzić wzdłuż Wielkiego Rowu Afrykańskiego. Kolacja pożegnalna, czas na przebranie i odświeżenie przed podróżą. Po kolacji transfer na lotnisko, odprawa bagażowa i paszportowa, przelot do Europy (przelot nocny – posiłki na pokładach samolotów). Dzień

13 Warszawa -/-/- Przylot do Warszawy.

Termin: 11/10/2020 – 23/10/2020 Cena: 6 628 zł + 3 112 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 18-19 Uczestników) 6 520 zł + 3 035 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 20-21 Uczestników) 6 434 zł + 2 968 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 22-23 Uczestników) 6 355 zł + 2 898 USD osoba w pokoju 2-osobowym (grupa 24-25 Uczestników) 496 USD dopłata do pokoju 1-osobowego

Cena obejmuje: przelot w klasie ekonomicznej na trasie Warszawa / Addis Abeba / Warszawa, opłaty lotniskowe i podatki graniczne do przelotów międzykontynentalnych, 05 przelotów wewnętrznych w Etiopii zgodnie z programem (Addis Abeba / Bahir Dar, Gondar / Lalibela, Lalibela / Axum, Axum / Addis Abeba, Addis Abeba / Baco), opłaty lotniskowe i podatki do w/w przelotów krajowych, 11 noclegów w najlepszych dostępnych hotelach 4*/3*/2* (wg lokalnej kategoryzacji) oraz w najlepszych dostępnych lodge’ach na Południu Etiopii (2 noclegi – Addis Abeba / hotel, 1 noclegi – Bahir Dar / hotel, 1 nocleg – Gondar / hotel, 1 nocleg – Lalibela / hotel, 1 nocleg – Axum / hotel, 1 nocleg – Jinka / lodge, 2 noclegi – Turmi / lodge, 1 nocleg – Konso / lodge, 1 nocleg – Yirgalem / lodge), pokoje w hotelu 4* w Addis Abeba na odświeżenie i przebranie w dniu wylotu do Europy, 11 śniadań po każdym z noclegów, 06 lunchów w południowej części programu – pobyt u plemion, 11 kolacji zgodnie z programem, prywatne transfery lotniska / hotele / lotniska (25-miejscowy bus), prywatne transfery i przejazdy podczas zwiedzania i realizacji programu w części północnej (25-miejscowy bus), przejazdy samochodami terenowymi 4×4 w części południowej (grupa 18-22.osoby: 6 aut; grupa 23-25 osób: 7 aut), wycieczki i atrakcje zgodnie z programem, bilety wstępu do odwiedzanych miejsc, rejs po Jeziorze Tana, lokalny/licencjonowany przewodnik z j. angielskim podczas zwiedzania, pilot/tłumacz do wyłącznej dyspozycji Grupy (pilot podróżuje z Grupą z/do Warszawy), opłatę wjazdową do Etiopii, lokalny podatek VAT, etiopski podatek turystyczny, opłata wylotowa z Etiopii, napiwki dla lokalnej obsługi: kierowcy, przewodnicy, woda mineralna niegazowana 1 l./os./dzień podczas przejazdów, ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków oraz koszty leczenia na czas wyjazdu w SIGNAL IDUNA Polska Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. 01-208 Warszawa, ul. Przyokopowa 31. Sumy ubezpieczenia: Koszty leczenia do 100 000 EUR, NNW do 45 000 PLN, bagaż podróżny do 1 000PLN, OC do 30 000 EUR (wraz z opcją ubezpieczenia od chorób tropikalnych).

Cena nie obejmuje: innych posiłków oraz napojów do obiadów i kolacji, wycieczek fakultatywnych, wydatków osobistych, składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny – 13 zł, wizy wjazdowej do Etiopii – 50 USD (płatna gotówką na lotnisku w Addis Abeba po przylocie).

UWAGI – INFORMACJE DODATKOWE

 Kalkulacja dla grupy w przedziałach osób płacących wg cen świadczeń na 24.07.2019 r. – mniejsza ilość Uczestników spowoduje zmianę ceny.  Równowartość w złotych ceny podanej w USD liczona według kursu sprzedaży USD – tabela ING Bank Śląski na 35 dni przed wyjazdem.

 Kolejność zwiedzania może się zmienić. Program może ulec zmianom z powodu siły wyższej lub w wyniku obustronnego uzgodnienia.

 Ceny biletów lotniczych na połączenia międzynarodowe i przeloty krajowe oraz biletów wstępu na dzień 24.07.2019 r. Ostateczna cena biletów lotniczych obowiązuje z dnia wystawienia.  Rozkłady przelotów podano wg czasu lokalnego. Istnieje możliwość wprowadzenia zmian w rozkładach przelotów przez linie lotnicze. Istnieje możliwość zmiany linii lotniczej.

 Istnieje możliwość wprowadzenia zmian w cenach biletów wstępu.  Zaproponowany program nie wymaga bardzo dobrej sprawności ruchowej i fizycznej ani specjalnego przygotowania.

 Podróżnemu przysługuje prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym momencie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej za stosowaną opłatą i kosztami naliczonymi przez partnerów handlowych Łachmański Travel. Każde rozwiązanie umowy o udział w imprezie turystycznej jest rozpatrywane indywidualnie.

 Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych są uznawane na zasadzie indywidualnych porozumień. Opieka medyczna jest w Iranie na dobrym poziomie. Dostęp do opieki medycznej jest łatwy.

 W przypadku wyjazdu do Etiopii, są wymagane żadne szczepienia przeciw: żółtej febrze (wpis o tym fakcie musi być odnotowany w międzynarodowej książeczce szczepień) Sugerowane są również szczepienia przeciwko: żółtaczce typu A i B, tężcowi, tyfusowi, zapaleniu opon mózgowych oraz wściekliźnie. Na niżej położonych terenach występuje również zagrożenie malarią, dlatego należy stosować profilaktykę przeciw tej chorobie. Zaleca się picie wody butelkowanej oraz częste mycie rąk. Jednak w sprawach szczegółowych szczepień ochronnych oraz środków antymalarycznych należy skontaktować się ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Warszawie ul. Żelazna 79 tel.0 (prefix) 22 6209001 w. 122 lub inną stacją na terenie kraju, ewentualnie z poradnią chorób tropikalnych na terenie kraju, przynajmniej na miesiąc przed wyjazdem.

 Wiza do Etiopii jest wymagana. Uzyskuje się ja na lotnisku w Addis Abebie, po przylocie. Paszport musi być ważny min 6 miesięcy od planowanej daty wylotu z Etiopii, tj. min. do 24.kwietnia 2021 roku.  Lunche podczas zwiedzania części południowej nie są w żądnych restauracjach (brak możliwości). To są piknik-lunche podczas przejazdu: przygotowują kierowcy i przewodnik. Przykładowy taki lunch składa się z: pieczywo, masło, ser żółty, wędlina/mięso z puszki, ryby z puszki, woda niegazowana, herbata.

 Uczestnicy zapisujący się na wyjazd indywidualnie (01.osoba) – w przypadku, jeśli na 32 dni przed planowanym terminem wyjazdu nie zgłosi się druga osoba tej samej płci na dokwaterowanie do pokoju 2-osoowego, zaistnieje konieczność dopłaty do pokoju 1-osobowego zgodnie z ceną podaną w niniejszym załączniku do umowy, bez możliwości rezygnacji z wyjazdu bez ponoszenia kosztów.

Sprawdź inne nasze propozycje. Kalendarium pielgrzymek i wycieczek

Dodaj komentarz